3_biec

Oto najtrudniejsza dla mnie lekcja! Codziennie staram się pracować nad swoim ADHD 😉 😀 Dzisiaj będzie mowa o AKTYWNOŚCI i jej biegunie czyli BIERNOŚCI.

W życiu możemy wyróżnić stan „działania” i „niedziałania” ten pierwszy w filozofii chińskiej określa się mianem energii Yang, która jest jak ogień, gorąco, szybkość, siła. Drugi to Yin — lód, bierność, zimno, spokój, wiotkość. Yin i Yang to dwie strony tego samego medalu, to przeciwieństwa, które się uzupełniają i które nie mogą istnieć bez siebie, a co za tym idzie — sztuka polega na tym aby utrzymywać je w harmonii.

Bilans między działaniem i niedziałaniem musi się zgadzać…

Dlaczego to takie ważne?

Jeśli pracujesz osiemnaście godzin dziennie, jesteś wciąż aktywny, działasz, jeździsz, jesteś w biegu, gonisz innych lub uciekasz, by to oni nie dogonili Ciebie, Twoje ambicje nie mają kresu, wciąż zdobywasz kolejne certyfikaty czy uprawnienia — właśnie wtedy rozdysponowujesz swoją energię Yang, wypalasz ją. Jeśli robisz to bezrefleksyjnie, dosłownie rujnujesz bezcenny zasób, który posiadasz.

Co znaczy bezrefleksyjnie?

Nie równoważysz Yang energią Yin, czyli w rzeczywistości nie odpoczywasz, nie medytujesz, nie praktykujesz oddechu, który dostarcza życie do komórek Twojego ciała, nie przebywasz w ciszy, która pozwala wyzwolić moce regeneracyjne, ani przez sekundę nie jesteś „bierny”.

Krótko: nie odrobiłeś ważnej lekcji „nicnierobienia”. Lekcja ta, jak się zdaje, w ogóle wypadła z programu nauczania naszej cywilizacji. Tu nikt nikomu nie płaci za „nicnierobienie”; pracownik przyłapany na chwili zasłużonego odpoczynku natychmiast czuje potrzebę usprawiedliwienia się, np. symuluje pracę lub zasłabnięcie… ;-P

Rodzice zapełniają czas sześciolatkom, zapisując je na liczne kursy, żeby nie marnować czasu, żeby inwestować w przyszłość. Od dziecka uczymy się biec i przyspieszać — ale czy ktokolwiek uczy nas, jak się potem choćby na chwile naprawdę zatrzymać?

Konsekwencje…

Jeśli nie odrobisz tej ważnej życiowej lekcji, w pewnym momencie dotrzesz do punktu w którym poczujesz dotkliwy brak i zmęczenie. Zaczniesz być coraz słabszy, odczuwać wewnętrzny chłód, staniesz się bierny, poczujesz zastój twórczych mocy — jak gdyby zabrakło w Tobie życia.

Yin to śmierć. Yang to życie.

Wiele osób powie: „No to ja rezygnuje z Yin, wybieram Yang!”. Świetnie jednak życie to nie teleturniej, gdzie wybierasz tylko jedną bramkę. Tak jak nie istnieje dobro bez zła, zdrowie bez choroby, radość bez smutku, miłość bez nienawiści tak Yang nie może istnieć bez Yin a Yin bez Yang.

Próba wybrania tylko Yang przypomina postanowienie, żeby przez całe życie chodzić tylko pod górę, nigdy w dół. Albo tylko zarabiać — bez wydawania.

Zatem zadanie dzisiejsze brzmi: Zapytaj siebie czy w Twoim życiu dominuje Yang czy Yin? A następnie zadbaj o równowagę.

PORADY: Dominacja Yang

  1. Powróć do stanu równowagi praktykując dyscypliny, które kładą nacisk na harmonię: medytacje, jogę, modlitwę, kontemplację, tai-chi, świadomy oddech, przebywanie w ciszy, spacery na łonie przyrody.
  2. Zmień dietę na łagodną i zrównoważoną; zrezygnuj z ostrych przypraw oraz środków pobudzających jak kofeina czy alkohol. Już samo uświadomienie sobie nierównowagi jest krokiem do przodu.
  3. W kontaktach z ludźmi zanim wypowiesz swoje zdanie lub zabierzesz głos w dyskusji policz w myślach do dziesięciu. To pomoże Ci uniknąć nadmiaru „wyrzucanych z siebie słów”.
  4. Codziennie zapisz zdarzenia, które wywołały w Tobie silne emocje – zarówno pozytywne jak i negatywne.
  5. Unikaj skrajnych emocji i nagłych zwrotów akcji. Aby powrócić do stanu harmonii funduj sobie doznania „stanu środka” to znaczy nie pobudzających do nagłego płaczu czy niekontrolowanej euforii.
  6. Nade wszystko postaraj się zdyscyplinować i wprowadzić w stan „obserwatora” lub „świadka” swoich myśli i uczuć; na bieżąco rejestruj swoje stany. Szczególnie zadbaj o relaks, odpoczynek i minimalizację stresu w Twoim życiu.

PORADY: Dominacja Yin

  1. Pracuj nad strachem i brakiem pewności siebie, a także z ciągłymi wątpliwościami.
  2. Bądź bardziej aktywny i przejmij inicjatywę. Dbaj o to aby między podjęciem decyzji o działaniu a samym działaniem nie nastąpiła długa przerwa czasowa. W miarę możliwości staraj się działać od razu. W innym razie nie realizując planowanych działań będziesz czuł stopniowy spadek zaangażowania i energii.
  3. Unikaj długich gorących kąpieli w zamian za nie zaplanuj relaks aktywnie: spacer, jogging, fitness, pływanie.
  4. Ponieważ Yin w ciele przypomina lód jest twarde i nieruchome możesz odczuwać przykurcz i ból, mimo to nie rezygnuj i staraj się jak najwięcej ruszać by pobudzić do pracy płyny w organizmie.
  5. Stosuj regularnie techniki oddechowe, które pobudzają krążenie i energię w ciele.
  6. Stosuj w diecie produkty ogrzewające: gotowane potrawy z dodatkiem imbiru czy ziół. Ogranicz surowe warzywa i owoce – wychładzają organizm.

Widzimy się jutro Kochana 🙂 Pamiętaj o tym by uspokoić umysł przed snem – ja idę wziąć dłuuugą kąpiel, a Ty?